Thursday 30 May 2013

Tempat-tempat Menarik di Johor-2

Masjid Sultan Abu Bakar

Masjid Sultan Abu Bakar

Tempat menarik yang anda tak boleh lepaskan jika berkunjung ke Johor Bahru ialah masjid Sultan Abu Bakar yang terletak di jalan Skudai menghala ke bandaraya Johor Bahru. Masjid ini yang terletak di atas bukit mempunyai pemandangan menarik iaitu ianya menghadap Selat Tebrau yang mana korang boleh nampak Singapura di seberang laut sana.
Masjid Sultan Abu Bakar
Telah dibina oleh Sultan Abu Bakar (His Highness Sir Sultan Abu Bakar s/mana anugerah Sir yang diberikan oleh Queen Elizabeth kerana Sultan Johor dianggap sebagai Sultan yang bijak dan boleh mentadbir Johor setanding dengan pemerintah Inggeris yang lain)
Dibina pada tahun 1892 dan siap pada 1900, korang pasti berasa takjub kerana masjid ini yang mempunyai senibina architecture Victorian Style dan ‘Moorish’ ini diselia selenggarakan oleh Jurutera Sivil Johor pada masa tahun 1892 iaitu Dato’ Yahya Awal.
Arkiteknya pula ialah berbangsa Melayu yang bernama Tuan Haji Mohamed Arif bin Punak yang berkemahiran merekabentuk bangunan-bangunan bersejarah pada masa itu.
Ok itu dia serba sedikti pasal Masjid yang tersohor di Johor Bahru ni dan pastikan tempat menarik di Johor Bahru ni anda kunjungi bila sampai ke tanah selatan ni kalau ke Legoland tu jangan lah lupa ke sini , tunaikan kewajipan sambil menikmati kedamaian dan indahnya masjid yang dah berusia 100 tahun ni.

No comments:

Post a Comment