Thursday 30 May 2013

Tempat-tempat Menarik di Johor-3

Muzium Sultan Abu Bakar


Tempat menarik kat Johor Bahru ni banyak, salah satunya ialah Muzium Sultan Abu Bakar, lokasinya terletak kat sebelah Majlis Bandaraya JoHor Bahru.
Kalau nak tau lokasi lebih lanjut, jngan segan jangan silu korang tanyalah sape-sape yang lalu lalang kat situ. Mestui diorang tau punyer.
Muzium ini dikatakan telah berusia lebih daripada 100 tahun kerana telah didirikan oleh Sultan Abu Bakar seorang pemerintah Johor yang bijak dan pandai, hingga baginda dihormati oleh Queen of England(UK) pada abad yang ke 19 dulu dan dianugerahkan gelaran “Sir” atau His Highness Sir Sultan Abu Bakar.
Jadi tak hairanlah , residen yg dihantar ke Johor cuma menjadi pemerhati sahaja, tiada kuasa penuh sebagaimana di negeri-negeri Melayu yang lain.
Kalau korang nak tau kenape kuasa residen kat sini ciput ialah kerana negeri Johor telah pun mempunyai Menteri Besar pada tahun 1882. Di kala negeri-negeri lain bergolak tidak teratur , Johor telahpun mempunya Menteri Besar pada 1882 hasil daripada Sultan yang amat bijaksana pada masa itu .
Menteri besar Johor yang pertama pula ialah Dato’ Jaafar bin Haji Muhammad (18383 Julai 1919) merupakan Menteri Besar Johor yang pertama, Menteri Besar yang pertama berfungsi dengan struktur yang amat teratur di kalangan negeri-negeri Melayu . Sultan Abu Bakar Daeng Ibrahim telah melantiknya menjadi Menteri Besar pada tahun 1882.
Beliau merupakan ayah kepada Dato Onn bin Jaafar pejuang kebebasan Tanah Air daripada dibelenggu oleh British dan Malayan Union.

Perlu diingat, negeri Johor tidak pernah ditakluk atau dijajah oleh British.Tempat Menarik Kat Johor Bahru

Kalau korang datang ke Muzium ni pastinya korang tertarik dengan sejarah negeri Johor.
                           Dato’ Jaafar Muhammad
                       Menteri Besar I Johor 1882

No comments:

Post a Comment